تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

یادگیری الكترونیكی

نویسنده: آرزو حدادنیا سه شنبه 4 تیر 1392 دسته بندی : مقالات ,



حتماً بارها این سخن را شنیده اید «توانا بود هر كه دانا بود». به راستی آنچه كه می توان امروز به آن بعنوان یك سرمایه فنا ناپذیر از آن یاد كرد داشتن اطلاعات و توانایی بكارگیری آن است.


برای مطالعه به ادامه مطلب مراجعه کنید...

اطلاعات به عنوان یك كالای ثمین و وزین محسوب می شود و هر كشوری كه از این كالا بهره بیشتری بگیرد در عرصه بین المللی نیز پیشرفت های چشمگیری خواهد داشت و سخنی به گزاف نگفته ایم اگر بگوییم دانایی و علم بهتر از ثروت است البته به معنای اخص آن، با پیشرفت های تكنولوژیكی شاهد بروز پدیده هایی چون IT و ICT هستیم كه این پدیده ها در آینده ای نه چندان دور كلیه فعالیت های سیستم های اقتصادی، آموزشی و رفاهی را در بر خواهد گرفت و نظام های آموزشی نیز از چنین امری مستثنی نیستند. دیگر به مانند قبل دانش آموز برای جذب ازاطلاعات و یادگیری مفاهیم به رسانه هایی چون كتاب و معلم اكتفا نمی كند و از رسانه های متنوعی چون تلویزیون و اینترنت نیز استفاده می كند. البته این به معنای نادیده گرفتن معلم و نقش آن در جریان آموزش نیست بلكه می توان گفت با ورود فناوری در جریان آموزش وظیفه معلم سنگین تر می شود معلم باید اطلاعات خود را به روز كند و همین مسأله باعث پویایی معلم به عنوان یكی از درون دادهای سیستم آموزشی خواهد شد . ورود فناوری در آموزش ؟؟؟ را برای نظام آموزشی فراهم نموده است و آن این است كه می توان از این مجری به اهداف آموزش و پرورش دست یازید. . توجه به استعدادهای فردی فراگیران و تلاش برای رشد استعدادها آنچه كه در نظام آموزش و پرورش نوین با این عنوان از آن یاد می شود: دانش آموز محور و مسؤول یادگیری است. دانش آموز است كه یاد می گیرد و به قول یكی از صاحب نظران آموزش هیچ كس هیچ چیز را به كسی یاد نمی دهد فكر این كه خود یاد بگیرد و در این فرایند معلم صرفاً تسهیل گر است. ایجاد روحیه پژوهش و جستجوگری یكی دیگر از مزایای استفاده از فناوری در آموزش است. دانش آموز منابع متعددی در اختیار دارد كه می تواند از آن كسب اطلاع كند و در این میان حتی می تواند از معلم خود نیز پیش بگیرد و همین مسأله باعث ایجاد روحیه پژوهش كه روزبروز خلاقیت خواهد بود. معلم محدودیت زمانی و مكانی دارد یعنی در هر زمان و هر مكانی نمی توان با آن ارتباط برقرار كرد. فناوری این محدودیت را از بین برده است. دانش آموز از طریق استفاده از اینترنت می تواند به هر كجا برود و از اطلاعات آن استفاده كند و زمان را نیز خود تعیین می كند و می توان گفت دنیای اینترنت دنیای تحقق رؤیا و حل مشكلات لاینحل و دیرینه آموزش و فرصت های جدید یادگیری است.
در این مقاله سعی شده است كه به مفاهیمی چون یادگیری الكترونیكی ، مطالب مرتبط با آن اشاراتی شود .


یادگیری الكترونیكی
تعاریف متعددی دراین زمینه وجود دارد كه به چند مورد از آن اشاره می شود:
هر نوع یادگیری، آموزش یا پرورش كه با استفاده از فناوری كامپیوتری شناخته شده به خصوص فناوری های مبتنی بر شبكه اینترنت ارائه می گردد.(باقری 1383، ص 26)
یادگیری الكترونیكی به مجموعه فعالیت های آموزشی اطلاق می شود كه با استفاده از ابزارهای الكترونیكی اعم از صوتی، تصویری ، رایانه ای ، شبكه های مجازی صورت می گیرد. به عبارت دیگر كلیه برنامه هایی را كه از طریق شبكه های رایانه ای به ویژه اینترنت، منجر به یادگیری می شود یادگیری الكترونیكی می نامند.(عبادی : 1383 ص 21)

ویژگی های یادگیری الكترونیكی (student – ariented)
1 – دانش آموز محور است و معلم راهنما و تسهیل گر(facilitator) است .
2 – دوره های آن به صورت تعاملی (Interactive) است .
3 – محدودیت زمانی و مكانی ندارد
4 – یادگیری مشاركتی است.
5 – بر اساس نیازهای فردی و علایق و توانایی های هر فرد است.


مقایسه یادگیری الكترونیكی با آموزش سنتی
یادگیری الكترونیكی نسبت به آموزش سنتی از مزایای زیر نیز برخوردار است .
1 – قابل استفاده بودن در كلیه ساعات روز و ایام هفته
2 – برخورداری از كیفیت بالاتر در ارائه خدمات تحصیلی و تربیتی
3 – برخورداری از پیوستگی و ارتباط بالاتر در امرآموزش
4 – قابل اندازه گیری بودن نتایج آموزش
5 – خودكار بودن فراگیر در امر آموزش
6 – قابلیت نگهداری اطلاعات و منابع آموزشی و دسترسی آسان به آن ها (عبادی 1383 ص 25)


انواع یادگیری الكترونیكی
در 2 نوع می توان از آن نام برد :
الف ) یادگیری الكترونیكی به صورت online
به كلیه برنامه ها و فعالیت ها و خدمات آموزشی كه از طریق شبكه (وب) به صورت Online (همیشه در دسترس) یا روی خط و بدون وقفه ارائه می گردد آموزش online می گویند.
به عبارت دیگر آموزش online به آن دسته از آموزش های از راه دور گفته می شود كه به وسیله مجموعه وسیعی از نرم افزارهای كاربردی و روش های آموزشی مبتنی بر فناوری و شامل آموزش رایانه ای ، وب ، اینترنت و همچنین مدرسه ، كلاس و دانشگاه مجازی باشد.
ب) یادگیری الكترونیكی به صورت (offline)
بخشی از آموزش های الكترونیكی كه بدون استفاده از شبكه web و با تولید CD های آموزش انجام می گیرد آموزش (off line) گویند. از ویژی گهای آموزشی offline ، آموزش خودكار با خودآموز بدون ارتباط مستمر با معلم‌، محدودیت دسترسی به منابع آموزشی و عدم بهره مندی از امكاناتی همچون (chat) كردن، (teleconfdon) می باشد.




برچسب ها : یادگیری الکترونیکی.انواع یادگیری.یادگیری سنتی.مقایسه انواع یادگیری.تعریف یادگیری الکترونیکی.تعریف یادگیری سنتی.آموزش و پرورش.تعلیم و تربیت.تدریس.انواع تدریس.انواع روشهای تدریس ,

ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©