تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

"علم و آموزش تکنولوژی آموزشی"

نویسنده: مریم خسرویان چهارشنبه 29 خرداد 1392 دسته بندی : آموزشی ,

 

چند دهه‌اى بیش نیست که اصطلاح ”تکنولوژى آموزشى (Instructional Technology)“ جایى براى خود در فرهنگ تعلیم و تربیت جهان اختصاص داده است. قبل از آنکه کاربرد تکنولوژى آموزشى با مفهوم جدید و مترقى آن مطرح شود، برنامه‌ریزان و معلمان در را بهبود امر تدریس و حصول نتایج بهتر آموزش، از مواد و وسایل آموزشى با مفهوم ”سمعى و بصرى (Aodiovisual)“ آن کمک مى‌گرفتند.

 

برای ادامه متن لطفا کلیک کنید...


بنابراین مى‌توان چنین نتیجه گرفت که کمک‌هاى این شاخه از تعلیم و تربیت به کاربرد صرف مواد و وسایل آموزشى خلاصه مى‌شد.
ولى امروزه اصطلاح ”تکنولوژى آموزشی“ مفهومى مترقى و تکامل‌یافته را به‌همراه دارد و زمینهٔ بهره‌گیرى از آن صرفاً به کاربرد مواد و وسایل آموزشى خلاصه نمى‌شود و چون مفهومى وسیع‌تر و جدیدتر به‌همراه دارد، قبل از هرچیز به روشن‌کردن مفهوم آن و زمینهٔ کاربردى که دارد مى‌پردازیم.
تکنولوژى آموزشى را مى‌توان به ”مهندسى آموزش“ تشبیه نمود که از طریق آن یک ”تکنولوژیست آموزشى (Instructional Technologist)“ مى‌تواند با استفاده از تکنیک‌هایى که مى‌داند براى آموزش طرحى ارائه دهد که ضمن تسهیل آن یادگیرى سریع‌تر، مؤثرتر و پایدارترى را به‌ همراه داشته باشد. یک تکنولوژیست مى‌تواند معلمان را یارى کند تا طرح موردنظر را به‌دقت اجرا کرده و سرانجام ارزیابى لازم را از تدریس معلم و نیز یادگیرى فراگیران بعمل آورد.
تکنولوژى آموزشى ار علوم مختلف از جمله علم روان‌شناسى بهرهٔ زیادى مى‌گیرد. امروزه ثابت شده است که آموزش موفق آموزشى است که مبتنى بر خط زنجیره‌اى زیر باشد:
مسلماً با استفاده از این خط زنجیره‌ای، دیگر اختلافى میان آنچه که باید تدریس شود و آنچه تدریس مى‌شود ایجاد نخواهد شد. از طرف دیگر، چیزى مورد ارزیابى قرار مى‌گیرد که با طرح و پیش‌بینى قبلى مورد تدریس قرار گرفته است. و بالاخره آنچه که باید به این مقدمه اضافه شود استفاده از نتایج ارزشیابى در بهبود اصلاح طرح‌ها، و سرانجام بهبود امر آموزش و بالابردن کیفیت یادگیرى در مراحل بعدى است.
جیمز براون (James W. Brown) و همکاران او در کتاب تکنولوژی، رسانه‌ها و روش‌ها تکنولوژى آموزشى را چنین تعریف کرده‌اند:
تکنولوژى آموزشى فراتر از کاربرد ابزار و وسایل است. بدین‌ترتیب تکنولوژى آموزشى بیشتر از مجموعهٔ قسمت‌هاى مختلف تشکیل‌دهندهٔ آن است. آن، عبارتست از روش منظم طراحی، اجرا و ارزیابى کل فرآیند. تدریس و یادگیرى با استفاده از هدف‌هاى بخصوص و بهره‌گیرى از یافته‌هاى پژوهش در روان‌شناسى و ارتباط انسانى و بکارگیرى ترکیبى از منابع انسانى و غیرانسانى به‌منظور ایجاد یادگیرى مؤثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر.
با توجه به تعریف فوق دقیقاً روشن مى‌شود که کاربرد تکنولوژى آموزشى با استفاده از وسایل صرف آموزش مترادف نیست بلکه دربردارندهٔ زمینه‌اى بسیار وسیع‌تر است. علاوه بر آن، ماهیت و طبیعت آن چیزى در حد ”روش و راه (Way)“ تلقى مى‌شود که منظم نیز هست. یعنى روشى است که مبتنى و متکى بر کاربرد ”نظریه عمومى سیستم‌ها” (General Systems Theory) است.
(برخى از عبارات انگلیسى پاراگراف فوق عبارتند از: منظم-Systematic، طراحی-Designing، اجرا-Carryingout، ارزیابی-Evaluation، کل‌ فرآیند-Process)



برچسب ها : تکنولوژی اموزشی -مهندسی اموزشی -تکنولوژیست اموزشی -طراحی - اجرا - ارزشیابی -جیمز براون -رسانه ها و روش های تکنولوژی اموزشی -روش و راه - نظریه عمومی سیستم ها -کاربرد تکنولوژی اموزشی ,
دنبالک ها : تاریخچه تکنولوژی اموزشی - تکنولوژی آموزشی- ضرورت کاربرد تکنولوژی اموزشی در نظام اموزشی و درسی - برخی از تکنولوژی های یادگیری پیش بینی شده در سال 2012- ,

ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©