تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

کاربردتکنولوژی آموزشی در عصر رایانه

نویسنده: مریم خسرویان شنبه 14 اردیبهشت 1392




معنای پرداختن به تکنولوژی آموزشی، آوردن چند کامپیوتر به مدرسه نیست بلکه حاکم شدن تفکر نوین آموزشی و روش های موفقی که دانش دانش آموزان را به جای آنکه حفظ محور بار آورد، اندیشه محور بسازد.

 

 برای مطالعه به ادامه مطلب رجوع کنید...

 

 


معلم اگر بخواهد همگام با علوم روز پیش برود نیاز به دانش روزدارد و این مهم حاصل نمی شود جز با مطالعه و دسترسی به اطلاعات نوین در عرصه تعلیم و ترتیب.

متون بسیاری از کتب درسی، سال هاست که تغییر نکرده یا تغییرات آنچنانی نداشته است این در حالی است که به وضوح تغییراتی میان دو نسل اخیر جامعه درموارد گوناگون دیده می شود و این تغییرات در نوجوانان و کودکان گسترده تر به نظر میرسد.

معنای پرداختن به تکنولوژی آموزشی، آوردن چند کامپیوتر به مدرسه نیست بلکه حاکم شدن تفکر نوین آموزشی و روش های موفقی که دانش دانش آموزان را به جای آنکه حفظ محور بار آورد، اندیشه محور بسازد.

بنابراین باید نگرشی نو در استخدام و آموزش معلمان و همچنین به کارگیری روش های آموزشی، بر فضای تعلیم و تربیت کشور حاکم شود.

کامپیوتر ماشینی است که سرآمد فناوری عصر حاضر به شمار می آید. این ماشین به سرعت در کلیه سطوح جامعه ما گسترش یافته است. اما متاسفانه در برخی موارد به عنوان وسیله ای تجملی، زینت بخش میز مدیران و مسئولان دولتی و بخش خصوصی شده است.

ورود کامپیوتر به نظام تعلیم و ترتیب وضعیتی متفاوت دارد. درحال حاضر بر خلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته، در کشور ما هنوز این ماشین به منزله یک ابزار آموزشی در چرخه فعالیت های آموزشی و پرورشی نشده است.

کامپیوتر با توانایی های فراوانی که دارد، قادر است دانش آموزان را به سوی خودآموزی، خود فعلی، تعمیق درک و فهم و پرورش استعداد و خلاقیت رهنمود سازد. به علاوه، امکان تداوم و خارج ساختن آموزش از حصار مدارس به ویژه هدایت آن به داخل منازل را میسر می سازد. اما به لحاظ برخی محدودیت ها از جمله نبود شناخت معلمان از کارایی آموزش آن ، ناکافی بودن دانش آنان برای کار با کامپیوتر، بی توجهی نظام تعلیم و تربیت کشور به این مساله و به هر دلیل دیگری که تصور شود، متاسفانه مدارس ما از این ماشین ارزشمند به مثابه ابزاری آموزشی محروم اند.

اگر فرایند یادگیری، بیشتر دانش آموز محور باشد، دانش آموزمسئول انجام دادن کارهای خویش است و نقش معلم فقط هدایت کننده است. با این حالت اکنون از امکان بالقوه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ندرت استفاده شده است، فرایندیادگیری شاگرد محور هنوز هم بسیار نادرند و بیشتر کاربردهای فناوری اطلاعات وارتباطات که مورد استفاده قرار می گیرند، فرایند یادگیری معلم محور را تسهیل می کنند. اگر کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با روال های فعلی تدریس، تطبیق داده شوند اعتقادات و نگرش های معلم نسبت به رفتارهای تدریس تغییر نمی کند در نتیجه تغییرات اساسی در فرایند تدریس و یادگیری ایجاد نمی شود.

نتایج نگرش سنجی و مصاحبه با دانش آموزان نشان می دهد که آنها اغلب از این مطلب شکایت دارند که مفاهیم و مباحثی که در مدرسه می آموزند بسیار ناپایدار، نا ملموس و تقریبا بازندگی آنان بی ارتباط است.

به اعتقاد آنان آنچه در مدرسه دارای حرکت و پویایی به نظر میرسد، به محض رسیدن به خانه خسته کننده، ناپایدار و نا مربوط می شود. هر چند برای بهبود وضعیت آموزش راه های گوناگونی مانند یادگیری گروهی، یادگیری اکتشافی، مدیریت هدفمند، فرایندهای کیفی ، کلاس های کوچک تر، ارزیابی های دوره ای و نظایر آن ارائه واجرا می شود، اما هیچ کدام از این رویکردها نمی تواند به تنهایی موفقیت آمیز باشد.

واقعیت آن است که مشکلات پیچیده نیاز به راه حل های چندگانه ) چند وجهی) دارد. تجربه های پژوهشی و آموزشی در دو دهه گذشته نشان می دهد که کامپیوتر می تواند در این زمینه نقش اساسی ایفا کند. زمانی که کامپیوتر تنها یک کالای لوکس در مدارس به حساب می آمد گذشته است. بدون تردید، دوره اطلاعات فرا رسیده و کاربرد آموزشی تکنولوژی کامپیوتر به عنوان یک ضرورت انکارنا پذیر جلوه گر شده است.

تجربه علمی با تکنولوژی کامپیوتر این امکان را می دهد تا با اطمینان زیاد موارد زیر را بیان کرد:

هر چند تکنولوژی می تواند تدریس و یادگیری را بهبود بخشد، اماتنها در اختیار داشتن آن موجب بازده آموزشی بهتر نمی شود.

اگر بخواهیم دانش آموزان با تجربه یادگیری مبتنی بر کامپیوتر به گونه مناسبی درگیر شوند و اگر بخواهیم مربیان به گونه ای موفق به ایجاد و حمایت ازاین تجربه ها بپردازند، تحول حرفه ای معلمان پیش از هر اقدامی ضرورت دارد.

بنا نهادن یک نظام آموزشی مناسب و تصمیم گیری درباره کاربرد مطلوب تکنولوژی کامپیوتر، انتخاب نرم افزار، حمایت و تحول حرفه ای، پی ریزی تکنولوژی  سخت افزار و به طور کلی، همه مولفه های درگیر، نیاز به فرایند برنامه ریزی کاملا منسجم دارد.

کامپیوتر و تکنولوژی های وابسته پیوسته تغییر می کند، از این رو، برنامه های آموزشی و مولفه های ضمنی آنها نیز باید توسعه و تحول مستمر پیدا کنند.

نویسنده : طاهره امانیان
منابع و ماخذ:
احدیان، محمد ودیگران، مقدمات تکنولوژی (شامل روش های آموزشی دهه اخیر)
، (زمستان ۱۳۷۹)، تهران، نشر آییژ.
حاجی لو، عباس، جزوه آموزشی فعالیت های مکمل وفوق برنامه، (۱۳۸۳)، زنجان، گروه های آموزشی.
کنعانی، مسعود و علی اکبر تهرانی،مهین دخت، مقدمه ای بر تکنولوژی آموزشی، (۱۳۷۱)، مشهد انتشارات خراسان.

 

 

 

روزنامه مردم سالاری

و سایت

http://www.aftabir.com

 





ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©