تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

مقایسه نظام آموزش ابتدائی ایران و سوئیس

نویسنده: آرزو حدادنیا یکشنبه 24 دی 1391 دسته بندی : مقالات ,

آموزش و پرورش كلید فتح آینده است و ازدیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده كه انسان های فردا را تربیت كند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد. بنابر این ضرورت دارد برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی،معلمان و مسئولان آموزش و پرورش، الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانند دانش و بینش لازم را در كودكان و جوانان برای فعالیت در جامعه ی فردا را پرورش دهند.                                                                                                  

در راستای این سیاست،شناسایی ویژگی های آموزش و پرورش كارا و اثر بخش از اهمیت خاصی برخوردار است.مقاله حاضر در صدد شناخت ابعاد آموزش و پروزش كشور ایران با دیگر كشور های اروپایی(سوئیس) نگاشته شده كه پس از ذكر مقدمه مطالبی پیرامون سیر تحول و آموزش و پرورش كنونی 2 كشور مذكور و سپس مقایسه ی آن ها و ارائه ی راهكارهایی واقع بینانه و عملی جهت بهبود آموزش و پرورش كشورمان شده است.                                                                             

 

برای مطالعه به ادامه مطلب رجوع کنید...


مقدمه  (آموزش و پرورش ایران )

آموزش و پرورش مدرن و معاصر در ایرانـ به قدمتی تقریباً یكصد ساله،بخش مهمی از منابع این دوره از تاریخ كشورمان را به خود اختصاص داده است علی رغم اینكه در این نظام یكی از اصیل ترین و وسیع ترین قشر فرهنگی تاریخ ،‌ یعنی معلمان ،‌شركت داشته اند و همه نهادها ،گروهها و آحاد جامعه به نوعی در تحقق اهداف آن مشاركت دارند،با این وجود اكنون بغرنج ترین مشكلات و چالش ها مواجه می باشد،به گونه ای كه بسیاری از محققان و اندیشمندان جامعه،ریشه اغلب مشكلات،نا به سامانی ها و نا رسایی ها را در سیستم و فرایند آموزشی جستجو می كنند.                                                                  

آموزش و پرورش یكی از نهادهای اصلی جامعه است كه تعلیم و تربیت و ساختن انسان مطلوب و مؤثر را در جامعه بر عهده دارد،برای پرورش افراد مطلوب،نیاز به یك نظام آموزشی كار آمد است كه اجزا و عناصر آن اعم از مواد درسی،دانش آموز،معلم،وسایل آموزشی،فضاو ... با یكدیگردر ارتباط اند           تا اهداف مورد نظر تحقق یابد.از طرف دیگر،تدریس و آموزش از نظر ماهیت و نظام ارتباطی متقابل است ودر مدرسه به سان گرئه پویایی،در صدد آماده كردن افراد برای ورود به جامعه در سطح بسیار گسترده تری است.كلاس درس نیز به عنوان یك گروه اجتماعی و كوچكترین خرده سیستم اجتماعی در نظام آموزشی دارای خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فردی است كه آن از سایر سازمانها و نهادهای اجتماعی  متمایز می كند .

سیر تحول تشکیلات آموزش وپرورش

1. در سال 1232 هجری شمسی و به دنبال تاسیس دارلفنون اولین بار وزارتخانهای به نام وزارت علوم تأسیس گردید.                                                                                                          

2. در سال 1288 هجری شمسی نام وزارت علوم به وزارت معارف اوقاف و صنایع مستظرفه تغییر یافت.                                                                                                                  

3. در سال 1317 هجری شمسی وزارت مذکور به نام وزارت فرهنگ خوانده شد.                         

4. در سال 1343 هجری شمسی بر اساس قانون صرفاً امور آموزش و پرورش پیش‌دانشگاهی و دانشگاهی به وزارت آموزش و پرورش محول گردید.                                                            

5. در سال 1346 هجری شمسی به موجب قانون کلیه امور مربوط به دوره‌های تحصیلی مربوط به دوره‌های تحصیلی پیش‌دانشگاهی به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد.                           

6. درسال 1366 قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش در4 فصل 13 ماده و 9 تبصره تصویب گردید.                                                                                                          

انواع مدارس و مراکز آموزشی موجود:

1- مدارس دولتی 2- مدارس غیرانتفاعی 3- مدارس استثنایی4- مدارس آموزشگا‌ه‌های آزاد 5- مدارس وابسته به وزارتخانه‌ها 6- مدارس خارجی 7- مدارس تطبیقی 8- مدارس اقلیت‌های مذهبی 9- مدارس شاهد ومدارس نمونه 10- مدارس شبانه 11- مؤسسات تربیت معلم 12- دور‌ه‌های كاردانی کارشناسی وکوتاه‌مدت

در قانون سال 1322(ه .ش ) دورهای تحصیلی عبارت بوده است از:                                      

الف - آموزش ابتدایی(6سال)                                                                                         

ب- دوره متوسطه (دو دوره سه ساله که دوره اول عمومی و دوره دوم به بخش نظری وفنی وحرفه ای تقسیم شده است)                                                                                                     

5. از سال 1345 لغایت 1370 شامل دوره‌های کودکستان (3-2 سال) دبستان (5 سال) راهنمایی تحصیلی (3 سال)، دوره متوسطه (4 سال) و تحصیلات عالی بر حسب مورد (7-2 سال)                    

6. از سال 1370 (ه . ش ) تاکنون دوره متوسطه عمومس، فنی و حرفه‌ای به مدت 3 سال و دوره پیش‌دانشگاهی به مدت یک سال مصوب گردیده است.

آموزش ابتدایی : مشتمل بردوره آموزشی 5 ساله ویژه كودكان رده های سنی 6 تا 11 سال می باشد.

اهداف مقطع آموزش ابتدایی

از جمله مهمترین اهداف مقطع آموزش ابتدایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1-  برقراری فضای مناسب آموزشی جهت پیشرفت اخلاقی و اعتقادی دانش آموزان

2-  پرورش استعدادها و خلاقیتهای كودكان

3-  بهبود قدرت بدنی و جسمانی كودكان

4- آموزش خواندن ، نوشتن ، محاسبه و برقراری معاشرت اجتماعی با سایر اعضاء اجتماع

5-  آموزش مسائل بهداشت فردی و گروهی

برنامه های آموزشی

از جمله مهمترین برنامه های آموزشی مقطع آموزش ابتدایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

علوم قرآنی و تعلیمات دینی انشاء و املاء فارسی

زبان فارسی ( خواندن و درك مطلب (

تعلیمات اجتماعی

علوم هنری ( نقاشی،خطاطی، كاردستی  (

علوم طبیعی و بهداشت

علوم ریاضی

ورزش و تربیت بدنی

 

دروس مذكور در هفته 24 ساعت ارائه شده و زمان هر كلاس درس 45 دقیقه می باشد

( کشور سوئیس )

سیستم تحصیلات سوئیس بوسیله فدرالیسم بصورت 26بخش مسئول مدارس توصیف می شود. تنوع سستم های تحصیلاتی گوناگون در تحصیلات اجباری مشهود است.

بر اساس این 26 بخش ، دو یا سه ویا چهار تیپ متفاوت در مدارس متوسطه مقدذماتی برای پیدا كردن تواناییها وجود دارد.با این وجود سیستم تحصیلاتی سوئیس درحال تغییر است.

طی سالهای اخیر بخشها سیستم خودشان را بازسازی كرده وساختار ملی درحال اصلاح شدن است.تقاضا برای تحصیل افزایش پیدا كرده ومدارس پاسخگوی تقاضای كار آموزان نیستند.

درمجموع 11موسسه تحصیلاتی وجود دارد و4 تا در بخش آلمانی زبان سوئیس ، دو موسسه فدرال تكنولوژی در لوزان  وزوریخ  كاملاً  بوسیله ایالت اداره می شوند.دانشگاه لونگونا در بخش ایتالیایی زبان سوئیس قرار دارد.مدارس خصوصی درسوئیس خیلی قدیمی اند ونقش مهمی در سیستم تحصیلی بازی میكنند. اولین مدارس خصوصی در شروع این قرن بازشدند.

امروزه حدود 250 مدرسه خصوصی درسوئیس وجود دارد كه به صد هزار شاگرد از 100 ملیت مختلف سرویس میدهند. اكثراین موسسه حالت پانسیونی داشته وكاملاً وسایل رفاهی را فراهم می سازند.

آموزش پایه

سن آغاز دوره: 6 سال

سن اتمام دوره: 15 سال

آموزش ابتدایی

مدت دوره : 6 سال

بین مقاطع سنی 6 تا 12 سال

مدت دوره: 5 سال

بین مقاطع سنی 6 تا 11 سال

مدت دوره : 4 سال

بین مقاطع سنی 6 تا 10 سال

دیاگرام تحصیلی

دیاگرام ساده سیستم تعلیم و تربیت رسمی سوئیس

مهد كودك اجباری نیست ( درخلال سالهای یك سال و سه سال)

آموزش پایه به دو دورة زمانی تقسیم می شود : تحصیلات ابتدایی بر حسب ایالت بین 4  تا 6 سال و تحصیلات مقدماتی متوسطه بین سه تا پنج سال طول می كشد.تحصیلات مقدماتی متوسطة بر حسب ایالت به دو یا سه طبقة متفاوت تقسیم می شود

در ایالات معینی ، تربیت معلم برای سطوح پیش دبستانی ، ابتدایی و مقدماتی متوسطة در سطوح تكمیلی متوسطة صورت می گیرد.معلمین جهت تدریس درسطوح متوسطة پیشرفته در تمام ایالات در مؤسسات تحصیلات عالی تربیت می شوند.

انواع مدارس

مدارس هتلداری

مدارس هتلداری سوئیس مشهورترین نوع درجهانند. این مدارس نه تنها واحدهای مدیریتی موفق وكاملی را ارائه می دهند بلكه دیگر دوره های مدیریتی مربوطه را نیز ارائه میكنند.

به جرات میتوان گفت كه كارآمدترین مدیران هتلهای آسیایی یا رستورانها،فارغ التحصیلان مدارس هتلداری سوییس می باشند.

مدارس شبانه روزی

مدارس شبانه روزی خصوصی مشهوری وجود دارند كه برای دانش آموزان 10-20 ساله مناسبند.این مدارس تعلیمات اساسی وپایه ای برای ورود به دانشگاهها ارائه می دهند.

بسیاری ازفارغ التحصیلان این مدارس به موفقیتهای عمده ای درزمینه های تجارت و سیاست نائل آمده اند.

مدارس زبان

آیا جای دیگر مناسب تر از سوئیس برای یادگیری زبان وجود دارد، چراكه كشورسوئیس در منطقه ای به مساحت 41300كیلومتر مربع درمرز مشترك با كشورهای آلمان،فرانسه ،ایتالیا واتریش قرارگرفته است.جذابیت دیگری كه وجود دارد اردوهای تابستانی وزمستانی هستند، انها نه تنها دوره های تعلیمی با كیفیت بالا ارائه میكنند بلكه به كسب تجربه های جدید زیادی برای دانش آموزان منجر می گردند.

ویزگیها و مشخصه های آموزشی

نظام آموزشی سوئیس از ویژگی های بسیاری به شرح ذیل برخوردارست:

دو سوم نوجوانان كار آموزی را انتخاب می كنند.

درصد كمی از نوجوانان به مدارس تمام وقت مقطع تكمیلی متوسطه می روند.

درصد كمی از نوجوانان به دانشگاه می روند.

بخش آموزش عالی غیر دانشگاهی بسیار توسعه یافته است.

دیگرویژگی بارزنظام آموزشی حرفه ای سوئیس،دوگانگی طرح هاست.بدین معنا كه آموزش نوجوانان از یكسو دریك شركت واز سوی دیگر در مدارس حرفه ای صورت می گیرد.

همین ویژ گی بارز نظام سوئیس را از دیگر نظام های  آموزشی جهان تفكیك می كند.

دردیگر نظامها،آموزش معمولاً درمدارس صورت میپذیرد.این دوگانگی ضامن پیوندی دائمی میان عمل ونظریه است زیرااین تركیب برمبنای هفتگی صورت میگیرد.مزایای اصلی این نظام را میتوان به سهولت از ویژگیهای بنیادین آن استنتاج نمود.

مزایای تحصیلی

سوئیس مزایای منحصر بفردی را تقدیم میكند.كیفیت مشهود سیستم تحصیلاتی، ثبات سیاسی، امنیت،كار آمدی،محیط پاك،وجامعه بین المللی سوئیس،موقعیت مركزی آن،ثروت،چند زبانگی وحضورتعدادزیادی ازسازمانهای بین المللی درمیان كشورهای عضواتحادیه اروپایی كم نظیر است.از آنجائیكه برخی ازمدارس خصوصی سوییس از50 كشورمختلف دانش آموز دارند، مطالعات آنها را با دانش آموزان دیگر از سراسر دنیا هدایت می كند.

همه این مزایا سوئیس را به یك مكان عالی برای تحصیل با كیفیت بالا تبدیل میكند كه یك پایه قوی برای آینده هر دانش آموزی خواهد شد.یكی ازجنبه های با ارزش تحصیل بین المللی هدایت جوانان به فهم مطلب است.روح سالم دربدن سالم نیزجنبه مهم دیگری است كه كلیه مدارس سوئیس تسهیلات ویژه وفرصتهای در زمینه اوقات فراعت،ورزش ،هنر ومسافرتهای فرهنگی درجهت نیل به آن فراهم می كنند.

آموزش ابتدائی سوئیس

ساختار آموزشی

در20منطقه سوئیس آموزش ابتدایی 6 سال درچهار منطقه 5 سال ودردو منطقه 4 سال طول می كشد. میانگین سن كودكان در پایان آموزش ابتدایی خود 12 سال و هفت ماه است.

ساختارآموزش ابتدایی درسراسرسوئیس یكسان است.به استثنای كلاس های خاص جبرانی، هیچ مدل وتفاوتی به چشم نمیخورد.آموزش ابتدایی برای كلیه كودكان ازجمله كودكان خارجی اجباری ورایگان است.سوای چند استثناءدرمدارس ابتدایی هیچگونه گروه بندی وجود ندارد.

بزرگی مدارس ابتدایی،ازمدارس یك كلاسه درروستاهای دورافتاده تامدارس شهرهای بزرگ با چند صد دانش آموز متغیر است.برخی ازكلاسهای مدارس ابتدایی زیرمجموعه ای از دانشسرایی تربیت معلم است.ساختمان مدرسه ابتدایی غالباً بخشی ازمجتمع مدرسه است كه كودكستان ویا دبیرستان مقدماتی رادربرمیگیرد.درسراسرسوئیس سال اول مدرسه ابتدایی به طورمتوسط ، هرروز3 وسه چهارم ساعت وهر هفته 20 جلسه را شامل میشود. اما در سال 5 تا 6 كودكان در هر روز 5 ویك چهارم ساعت وهر هفته 34 تا 36 جلسه درس دارند.

كودكان معمولاً ظهر به خانه میروند اگر محل زندگی آنان از مدرسه خیلی دورباشد. شهرداری مربوطه تغذیه مدرسه ای را سامان داده وبرآن نظارت خواهدكرد.طی چند سال گذشته ، كودكان بویژه درمناطق شهری تمایل بیشتری به صرف نهاردر مدرسه داشته اند.

برنامه های آموزشی

برنامه درسی توسط مقامات منطقه ای تعیین میشود.دربرخی ازبخشهای سوئیس برنامه درسی مشتركی پذیرفته شده است.هرمنطقه برای دروس جداگانه ای یا مجموعه ای ازدروس ، برنامه های خاص خود رادارد كه به موجب آن برنامه سالیانه تدوین میگردد.عنصراصلی، اهداف برنامه است كادر آموزشی درتعیین محتوای برنامه درسی زبانهای خارجی وبرخی وجوه زبان مادری از استقلال  زیادی برخوردار است .. آزادی انتخاب در روشهای تدریس ازطریق اهداف مقرر تضمین میشود.درمقطع ابتدایی معلم كلاس كلیه دروس را تدریس میكند اما میتواند از یاری معلمان متخصص نیزبرخوردارشود.تدریس پاره وقت یا شغل شراكتی در بسیاری از مناطق میسراست.هرمنطقه ازاختیار كامل برای تعیین مطالب آموزشی اختیاری یا اجباری برخوردار است.این مطالب توسط خود منطقه یا در همكاری با دیگر مناطق تدوین می شود ومی تواند مشتركاً با دیگر مقامات درون یك ناحیه تنظیم گردد.

ارزیابی تحصیلی

دربیشتر مناطق ارزیابی كادرتحصیلی با استفاده از نظام نمرات اعمال میشود.دانش آموزان سه بار درسال

كارنامه ای دریافت میكنند كه نمره هردرس رادارد.معدل پایان سال تحصیلی  مدارك ارتقاء موقتی یا دائمی دانش آموز به كلاس بالاتر است.

دراین نظام تصمیم به ارتقاء دانش آموزان برمبنای نتایج امتحانات آخرسال صورت نمیگیرد بلكه برحسب ارزیابی عملكردها درخلال سال انجام میشود.

طی سالهای پیشین،بسیاری ازمناطق نظام نمرات را درچند سال نخست مدرسه ابتدایی منسوخ كردند.درعوض درسالهای نخستین كارنامه های ادواری وجلسات ارزیابی وجود دارد.

درتمام مناطق مقرراتی هست كه تجدید دوره دانش آموز را میسر میكند.این مقررات به طرق مختلفی اعمال می شود.اگر پس از تجدید دوربخت موفقیت دانش آموزی كم شود، غالباً مقرر میگردد كه دانش آموزبه یك كلاس خاص منتقل شود.این تصمیم توسط والدین درمعیت معلم ، بازرس ودایره روان شناسی مدرسه اتخاذ می شود.با این همه گرایش كنونی به سوی حذب كودكان كند تر در كلاس های طبیعی متمایل است.

كادر آموزشی

درحال حاضردر اغلب مناطق معلمان مدارس ابتدایی در دانشسراهای تربیت معلم آموزش می بینند، جایی كه بلا فاصله پس ازپایان تحصیلات اجباری وبه شرط موفقیت در امتحان ورودی می توان در آن ثبت نام كرد.دربرخی مناطق معلمان باید مدرك فارغ التحصیلی مدرسه را به دست آورند وسپس درموسسه ای  وابسته به دانشگاه یا دردانشسرای تربیت معلم آموزش ببینند.مدرك آموزشی آنها یك مدرك دانشگاهی نیست.دوره دانشسرای تربیت معلم معمولاً پنج سال طول می كشد.معلمان آینده نه تنها به لحاظ دانش ومهارت های حرفه ای بلكه  به لحاظ شخصیت اخلاقی روانی وفكری نیز ارزیای می شوند.دوره آموزشی آنها شامل آواز،موسیقی،هنروژیمناستیك است.تدریس عملی نیزیكی ازاجزاء همیشگی آموزش آنهاست.

شرایط اشتغال و درآمد معلمین درمناطق مختلف متفاوت است .

مقایسه دو کشور ایران و سوئیس

انیشتین

« دانش آموزان را تشویق نكنید كه دستیابی به موفقیت های مرسوم را هدف زندگی خود قرار دهند زیرا در نگرش كنونی جامعه ، معمولاً كسانی را موفق می دانند كه بتوانند بیشتر از هم نوعان خود جلو بیفتند ... »

كشور سوئیس بر خلاف كشور ایران فاقد وزارت آموزش و پرورش می باشد و تعلیم تربیت عمومی در هر ایالت بر عهده همان ایالت است ، در همین راستا ساختار و سازمان دهی آموزشی در هر ایالت متفاوت است و تمام این آموزشها توسط موسسه ای به نام موسسه تكنولوژ‍ی فدرال زیر نظر دولت مورد ارزیابی قرار می گیرد . در این كشور تعداد متنوعی از مدارس دولتی و خصوصی وجود دارد ولی دانش آموزان بیشتر تمایل دارند و در كشور ما ایران نیز انواع مدارس و مراكز آموزشی موجود می باشد كه شامل مدارس دولتی و غیر دولتی و مدارس اقلیتی و تربیت معلم و ... وجود دارد كه مخاطبان خاص خود را می طلبد و هر كس بسته به توانایی خود در این مدارس ثبت نام می كند.

آموزش ابتدایی در ایران مشتمل بر دوره آموزشی پنج ساله وی‍‍ژه كودكان رده های سنی شش تا یازده سال می باشد حال آنكه تحصیلات ابتدایی در سوئیس از هفت سالگی آغاز می شود و بسته به هر ایالت مثلاً شش سال در 4 منطقه پنج سال در 2 منطقه 4 سال طول می كشد و میانگین سن در پایان آموزش ابتدایی در سوئیس 12 سال و هفت ماه و در ایران حدوداً 11 سال می باشد.

ساختار اموزشی در كشور ایران و تمامی مناطق آن یكسان و در كشور سوئیس یكسان بوده به استثنای كلاسهای خاص جبرانی و هزینه های آن چه برای كودكان كشور خود و چه مودكان خارجی اجباری و رایگان می باشد.

ارزیابی در بیشتر مناطق سوئیس با استفاده از نظام نمرات اعمال می شود.

دانش آموزان سه بار در سال كارنامه دریافت می كنند. نمره در هر درس درج می گردد و معدل پایان سال تحصیلی دلیلی بر ارتقاء تحصیلی به پایه بالاتر می باشد و در كشور ایران نیز ارزیابی درسی با اعمال نمرات صورت می گیرد و دو بار در سال به دانش آموزان كارنامه ارائه می گردد.

برنامه های آموزشی درسی توسط مقامات منطقه ای تعیین می شود و در برخی از بخشهای سوئیس برنامه درسی مشتركی پذیرفته شده است. هر منطقه ای برای دروس جداگانه ای یا مجموعه ای از دروس، برنامه های خاص خود را دارد كه به موجب آن برنامه سالانه تدوین می گردد اما تعیین برنامه آموزشی در كشور ایران تحت نظر دولت و توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می گردد و محتوای این برنامه برای كل كشور ایران عمومی می باشد.

 

چند راهکار برای بهبود آموزش و پرورش ایران

«مقاله حاضر سعی براین داشته تا راهكارهایی عملی برای بهبود آموزش و پرورش ایران ارائه دهد تا با نظر به این گفته بتوان جایگاه واقعی كشور ایران را شناخت»

1- از جمعیت دانش آموزشی فعلی كشور ایران و تحقیقات محقق این مقاله چنین برمی آید كه در سال 1406 در ایران حدود 100هزار نفر تیز هوش در سطح عالی وجود خواهد داشت و هم اینك در اختیار و تحت تربیت و تعلیم وزارت آموزش و پرورش هستند كه توجه به این سرمایه مهم و به فعلیت رسانیدن این نیروی عظیم انسانی می تواند جایگاه كشور ایران را تا سرحد كشورهای پیشرفته علمی بالا ببرد و دستیابی به این امر نگاه عمیق مسئولان را می طلبد.

2- مطالعه تطبیقی در مورد آموزش و پرورش جهان و گرفتن الگوی مناسب از آنان و نادیده نگرفتن فعلیت های خود.

3- جذب معلمین با مهارت و مكانیسم هایی كه طی آن معلمین مناسب تر به مراكز آموزشی جذب گردند.

4- وجود برنامه های مدون و منظم در آموزش ابتدایی و تناسب محتوا با مخاطبان .

5- ارائه برنامه های درسی بومی هر منطقه با توجه به فرهنگ، امكانات و طبیعت آن منطقه.

6- ارائه روشهای تدریس مناسب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای معلمان برای بالا بردن هرچه بیشتر مهارت آنان و بهبود امكانات و تجهیزات مدارس این كشور برای همگامی بیشتر با تكنولوژی عصر حاضر
 




برچسب ها : آموزش و پرورش – معلمان – مقایسه - ارتباط - تحول- دانش آموزان - پیشرفت , آموزش پرورش ایران-ابتدایی-کشور سوئیس-آموزش پرورش سوئیس-دانش آموزان ایرانی ,

ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©