تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

نظام آموزشی کشور مالزی

نویسنده: آرزو حدادنیا یکشنبه 24 دی 1391 دسته بندی : نظام آموزشی ,

نظام آموزشی کشور مالزی

ساختار آموزشی

آموزش پیش دبستانی:از سن 5 سالگی بمدت 2 یا 3 سال

آموزش ابتدایی:از سن 7 سالگی به مدت 5 تا 7 سال

آموزش متوسطه مقدماتی:از سن 13 سالگی به مدت 3 سال

آموزش متوسطه تکمیلی:از سن 16 سالگی به مدت 2 سال

آموزش کالج یا مقطع ششم:از سن 18 سالگی به مدت 1 تا 5/1 سال

 

برای مطالعه به ادامه مطلب رجوع کنید...


سن ورود به سال اول ابتدایی 7 سالگی است.نرخ افراد با سواد این کشور 93 درصد است که از جمله بالاترین رقم های افراد با سواد دنیاست.

تحصیل در مالزی از سن 7 تا 17 سال یعنی از آموزش ابتدایی تا پایان متوسطه تکمیلی رایگان است.مراکز خصوصی نیز وجود دارند اما بیش از 96 درصد دانش آموزان در مراکز دولتی تحصیل می کنند.زبان مالایی زبان ملی کشور مالزی است البته یادگیری زبان انگلیسی در مدرسه ها اجباری است.

آزمون SPM مختص اعطای گواهی نامه ی پایان تحصیلات متوسطه ی تکمیلی است و دانش آموزانی که این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند به مقطع ششم تحصیلی یا کالج یا پیش دانشگاهی راه می یابند.مرحله کالج حدود 5/1 سال به طول می انجامد و دانش آموزان پس از گذراندن این دوره مجوز ثبت نام در دانشگاه را دریافت می کنند.

آموزش ابتدایی

مبتنی بر فراگیری مهارتهای خواندن و نوشتن و برخورداری از زیر ساختی مستحکم در ریاضیات و علوم پایه است که به طور میانگین 6 سال به طول می انجامد.

اهداف اصلی این دوره

تسلط بر زبان مالایی و انگلیسی – تسلط بر مهارت های عمومی در زندگی – تسلط بر مهارت های علمی و فنی – توجه به سلامت و بهداشت و تقویت مهارت در خواندن و تفسیر قرآن است.

ارزش یابی در این دوره به دو صورت است:

نوع اول با عنوان UPSR که براساس مهارت های اساسی در خواندن و نوشتن و ریاضیات و زبان و موارد درسی دیگر است و از نوع دوم باعنوان بررسی سطح 1 یاد می شود که در این روش دانش آموزان سال سوم ابتدایی در صورت داشتن تسلط بر دانش و مهارت های پایه از جهش تحصیلی به سال 5 برخوردار می شوند.دو نوع مدرسه در مقطع ابتدایی وجود دارد:نوع اول مدرسه های ملی که به ارائه برنامه ی آموزشی به زبان مالایی مبادرت می ورزند و نوع دوم مدرسه های چند ملیتی که آموزش به زبان ماندرین یا تامیل است.

آموزش متوسطه

مبتنی بر توسعه ی هر چه بیشتر استعدادها و توان دانش آموزان از جنبه ای تعادلی جامع گرا و یک پارچه است که به دو سطح تقسیم می شود:سطح اول آموزش متوسطه مقدماتی (راهنمایی) و سطح دوم آموزش متوسطه ی تکمیلی . اهداف اصلی این دوره شامل : افزایش قابلیت های زبانی – ارتقاء فکری – رشد مهارت های اصلی و کاربردی – رشد احساس مسئولیت دانش آموزان و آگاهی از تاریخ و فرهنگ این کشور است.

انواع مدارس دوره ی متوسطه شامل:مدارس علوم تجربی و هنرهای زیبا . فنی و حرفه ای . ملی – مذهبی و استثنایی است.

در مراکز متوسطه تکمیلی درس ها بر مبنای استعدادها و علاقه ی دانش آموزان ارائه می شود.درس های اختیاری در 4 گروه علوم انسانی . فنی و حرفه ای . علوم و درس های اسلامی ارائه می شود.

آموزش کالج ( پیش دانشگاهی ) یا مقطع ششم

ورودی این مدارس بر اساس آزمون های ورودی عمومی انجام می شود.تحصیل در این مقطع به آمادگی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه کمک می کند.

آموزش پیش دانشگاهی به دو صورت عرضه می شود: آموزش با مدرک داخلی . آموزش با مدرک خارجی.

در آموزش با مدرک داخلی دانش آموزان از امکاناتی مانند درس های تئوریک و هنری به طور هم زمان برخوردار می شوند. به طور معمول این نوع مراکز برای دانش آموزانی است که میخواهند در دانشگاه های داخلی تحصیل کنند.

در مراکز آموزشی با مدرک خارجی به آماده سازی دانشجویان برای شرکت در امتحانات دانشگاه های خارجی مبادرت می ورزند.

 




برچسب ها : نظام آموزشی مالزی-کشور مالزی-نظام آموزشی-آموزش و پرورش- آموزش پرورش مالزی- تدریس- مالزی-مدارس کشورهای مختلف-نحوه تدریس-ارزیابی ,

ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©