تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

ضرورت کاربرد تکنولوژی آموزشی در نظام آموزشی ودرسی

نویسنده: فاطمه رحمانی جمعه 28 مهر 1391
چنانکه می دانیم تکنولوژی، چنانچه مدبرانه وازروی علم و آگاهی به کار گرفته شود، سبب تسهِیل ورفع بسیاری از مشکلات در بخشهای کشاورزی، صنعت خدمات ، مدیریت و... خواهد شد. سرعت انتقال اخبار، پیا م، جابجایی اشیا و افراد سهولت دسترسی به علم ودانش، بهره گیری از امکانات بهداشتی و زندگی سالم ، برقراری ارتباط  با اقصی نقاط جهان و... از مزایای تکنولوژی جدید است.
با توجه به ضرورت حضور تکنولوژی آموزشی در جهت دستیابی به تعلیم وتربِیت بهتر بررسی منابع علمی نشان میدهد که در کنفرانس متشکل از متخصصان تکنولوژی آموزشی در راس دستاوردهای مربوطه به روشهای نویِن آموزشی و ایجاد فضاهای جدید موارد زیر قرار دارد :
کاربرد وسایل تکنولوژی جدید برای عده ای مطلوب افراد درگروههای دانش آموزی ، سرعت یادگیری افراد وروشهای ارائه مطالب آموزشی را به شّدت تحت تاثیر قرارداده است.

کاربرد سیستماتیک فضاهای آموزشی به صحنه تعلیم و تربیت باعث ایجاد یک سلسله تغییرات بنیادی در زمینه ساز مان دهی مدارس ارائه فرضیه های متنوع، هماهنگی وظایف معلمی ، ابداع روشهای متنوع آموزشی شده است .
از آن مطالب چنین نتیجه گیری می شود که در صورت اجرا وکاربرد تکنولوژی جدید درآموزش وپرورش ، تجدید نظر درنظام آموزشی ، وظاِیف ، مسئولیتها معلمان و روشهای اجرا امری ضروری و باید برای استفاده ازامکانات جدیدآموزشی برنامه ریزی مطلوب به عمل آورد. به نظر می رسد آنچه باعث رشد و استفاده از تکنولوژی آموزشی  شده به عواملی نظیر صنعت ، اقتصاد ، فرهنگ اجتماعی  ، نظام آموزشی محتوای برنامه ها وروشهای آموزشی بستگی دارد .
آموزش وتربیت، ضریب استفاده از تکنولوژی آموزشی در مدارس را به طرز چشمگیری بالا برده وتلاش معلم برای استفاده از حداقل امکانات فنی به وصورت ساده و به اصطلاح (معلم ساخته ) این نوید را می دهد . 
تكنولوژی آموزشی و آخرین تحولات
تجدید نظر در موضوعات محتوایی تكنولوژی آموزشی هم چنان ادامه دارد. محور تمام این تجدید نظرها برداشتهای جدید دیدگاه روانشناسی یادگیری- شناختی و عوامل موثر برآن است تأثیر روانشناسی درمسائل كاربردی آموزشی و تعلیم و تربیت به حدی است كه در بعضی از دانشگاه های معتبر نام جدیدی برای رشته تكنولوژی آموزشی وضع كرده اند و آن اضافه شدن روانشناسی به تكنولوژی آموزشی است .

تكنولوژی آموزشی در مسیر تحول خود به گونه های مختلفی ظاهر شده است مانند :
تكنولوژی مواد آموزشی (نرم افزار)
تكنولوژی ابزار های آموزشی (سخت افزار)
تكنولوژی به مفهوم جدید آن (یعنی طراحی سیستماتیك كل فرایند آموزش)
نگرش كلی و علمی كه در آن تمام عوامل آموزشی به منظور افزایش كیفیت یادگیری به طور مرتبط هماهنگ و سیستماتیك طراحی می شود .مفهوم جدید تكنولوژی آموزشی را تشكیل می دهد كه با مفهوم فیزیكی آن فرق اساسی دارد . نگرش كلی و علمی كه در آن تمام عوامل آموزشی به منظور افزایش كیفیت یادگیری به طور مرتبط هماهنگ و سیستماتیك طراحی می شود .مفهوم جدید تكنولوژی آموزشی را تشكیل می دهد كه با مفهوم فیزیكی آن فرق اساسی دارد . نگرش كلی و علمی كه در آن تمام عوامل آموزشی به منظور افزایش كیفیت یادگیری به طور مرتبط هماهنگ و سیستماتیك طراحی می شود. مفهوم جدید تكنولوژی آموزشی را تشكیل می دهد كه با مفهوم فیزیكی آن فرق اساسی دارد .
تكنولوژی آموزشی به عنوان یك رشته از دانش و حرفه دارای سه ویژگی زیر می باشد :
ویژگی سخت افزاری ،كه بر رسانه های جدید و استفاده از آن در امر آموزش و یادگیری تاكید دارد .
ویژگی نرم افزاری، كه شامل فراگرد ها ی روشهای طراحی نرم افزاری یا مواد آموزشی است .
تكنولوژی آموزشی بر حل مسائل تأكید دارد .





ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©