تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

تکنولوژی آموزشی و توسعه علمی

نویسنده: آرزو حدادنیا سه شنبه 14 آذر 1391 دسته بندی : آموزشی ,

 

 


پرینت    ارسال به دوستان

در تحولات چند دهه اخیر، بویژه در کشورهایی که توانسته اند از نظر علوم در زمره کشورهای توسعه یافته محسوب شوند و یا در مرحله انتقال قرار گیرند، توجه ویژه به تولید علم و بهره برداری از آن مورد تاکید بوده است.






برای مشاهده ادامه مطلب را كلیك كنید...

تکنولوژی آموزشی و توسعه علمی

 

در سرار جهان یک تردید عمومی در مورد مطلوب بودن کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از تکنولوژی آموزشی در تولید علم وجود دارد. این تردید بصورت تکنوفیلی(دوست داشتن تکنولوژی) و تکنوفوبی(تکنولوژی گریزی) می باشد. بسیاری از افراد ادعا دارند که اتکای فزاینده ما به تکنولوژی منجر به تخریب اجتماع می گردد، و دیگران معتقدند که تکنولوژی جاده ای به سم جهان رویایی می باشد. اغلب مردم آن را پذیرفته اندو با ارزش آن مواجه شده اند و آن را نه مخرب و نه رویا بافی می دانند.

هدف این مقاله مروری بر تاثیر تکنولوژی آموزشی در توسعه علمی است، با توجه به تغییرات روزافزونی که در آموزش رخ می دهد، مشخصه اصلی و عمده عصر کنونی، محوریت یافتن علم و تولید و بکارگیری آن می باشد. تلاش برای تولید و توسعه علم با توانمندی و قدرتمنی کشورها در حوضه ها و عرصه های مختلف پیوند خورده است. میزان و نحوه بهره مندی از علم از موضوعات و چالش های بسیار اساسی دولت محسوب می شود. بدین سان آینده کشورها و توسعه یافتگی آن ها با تولید علم و بسط و بهره مندی آن کاملا مرتبط است و برتری کشورها نسبت به هم، به علم و نتایج و کاربردهای آن بستگی دارد. تردیدی نیست که به کار گرفتن طرق جدید تر و بهره مند شدن از فواید تکنولوژی آموزشی و روش های نوین بستر مناسبی برای تولید علم و توسعه آن فراهم می آورد.

در این مقاله پس از اشاره به تعریف تکنولوژی آموزشی و جهت گیری های فعلی آن، شاخص های اساسی علم، اهداف تکنولوژی آموزشی، اصول انتخاب رسانه های آموزشی و انتقال و توسعه ی تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است.

مقدمه

بی تردید توانمندی و توسعه و استقلال واقعی کشورها نسبت مستقیم با توانایی آن ها در تولید علم و توسعه علمی – تحقیقاتی دارد. در عصر کنونی تولید علم و تحرک علمی با رونق و پیشرفت تکنولوژی نیز کاملا مرتبط است.

حقیقت این است که تولید و بسط و گسترش علم تاثیر بسیار عمیقی در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد. به تعبیر دیگر تولید علم و توسعه علمی به عنوان موتور محرکه ی توسعه همه جانبه و پایدار کشورها نقش عمده ایفا می کند. تمام کشورها در تلاش برای نیل به خود کفایی علمی و توسعه علم و تحقیقات می باشند.

تفکر علمی بنیان تولید و توسعه علمی را فراهم میسازد و فضا را از کم توجهی به علم متحول می گرداند. تفکر علمی تامل و تحقیق در ضرورت وجود و حضور علم در عرصه ها و حوزه های گوناگون حیات بشری است، از این طریق می توان به علل موجده و علل مقومه و مبقیه و غاییدی آن توجه نمود. بحث از تفکر علمی در واقع بحث از هستی شناسی و شناخت شناسی علمی می باشد و بیشتر در حوزه فلسفه علم محل بحث و بررسی دارد.

از سوی دیگر تدوین سیاست  علمی کارآمد و اثر بخش ، مستلزم شناخت، آگاهی از وضعیت علمی کشور، میزان تولید آن، ساز و کارهای لازم برای بهبود و ارتقای تولید، توسعه علمی و عوامل و معیارهای موثر از قبیل بالابردن سطح تکنولوژی آموزشی در بهره گیری از علم است.

تکنولوژی آموزشی

 

چند دهه ای بیش نیست که اصطلاح تکنولوژی آموزشیجایی برای خود در فرهنگ تعلیم و تربیت جهان اختصاص داده است. قبل از آن که کاربرد تکنولوژی آموزشی با مفهوم جدید و مترقی آن مطرح شود، برنامه ریزان و معلمان در راه بهبود امر تدریس و محصول نتایج بهتر آموزش از مواد و وسایل آموزشی با مفهوم"سمعی بصری" آن کمک می گرفتند.

 

بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که کمک های این شاخه از تعلیم و تربیت به کاربرد صرف مواد و وسایل آموزشی خلاصه می شد. ولی امروزه اصطلاح " تکنولوژی آموزشی" مفهومی مترقی و تکامل یافته را به همراه دارد و زمینه بهره گیری از آن صرفا به کاربرد مواد و و وسایل آموزشی خلاصه نمی شود؛ بلکه مفهومی وسیع تر و جدید تر به همراه دارد.

جیمز براون و همکاران او تکنولوژی آموزشی آموزشی را چنین تعریف کرده اند:

تکنولوژی آموزشی فراتر از کاربرد و ابزار وسایل است. بدین ترتیب تکنولوژی آموزشی بیشتر از مجموعه ی قسمت های مختلف تشکیل دهنده آن است و آن عبارت است از روش منظم طراحی، اجرا و ارزیابی کل فرایند تدریس و یادگیری با استفاده از هدف های بخصوص و بهره گیری از یافته های پژوهشی در روانشناسی و ارتباط انسانی و غیر انسانی به منظور ایجاد یادگیری موثرتر، عمیق تر و پایدارتر.

با توجه به تعریف فوق دقیقا روشن می شود که کاربرد تکنولوژی آموزشی با استفاده از وسایل صرف آموزشی مترادف نیست بلکه در برگبرنده زمینه ای بسیار وسیع است. علاوه بر آن ماهیت و طبیعت آن چیزی در حد"روش و راه" تلقی می شود که منظم نیز هست یعنی روشی است که مبتنی و متکی بر کاربرد"نظریه عمومی سیستم ها" است.

تکنولوژی آموزشی به کجا می رود:

با تغییرات روز افزونی که در آموزش رخ می دهد، چه آموزش پایه ، چه عالی ، چه تکمیلی و ضمن خدمت ، کلیه اقدامات و  فعالیت های آموزشی به سوی تغییر الگو و هم پایی با روند نوین تدریس و یادگیری پیش می رودند. در دوره فعلی یعنی همان عصر اطلاعات و ارتباطات، معلمان و فراگیران و مدیران با انبوهی از اطلاعات و رویه ها مواجه می باشند. کامپیوتر ها موجب تسهیل دسترسی به اطلاعات ، تجززیه و تحلیل و پردازش اطلاعات شده اند.

بنابراین آموزش و تکنولوژی آموزشیبه سمت تغییر الگو و گرایشات زیر پیش می رود:

1-      آموزش فراگیر محور به جای آموزش معلم محور یا محتوا محور

2-      استفاده از تجربیات یادگیری انفرادی به جای تجربیات سنتی

3-      تاکید بر آموزش درون گروهی در گروه های کوچک

4-      گرایش به کاربرد تکنولوژی رایانه ای

5-      تاکید بر روابط بین فراگیر و گروه فراگیران و معلم

6-      تاکید بر تعامل بین فراگیران و محتوا

7-      تاکید بر مشارکت

طراحی در تکنولوژی آموزشی

طراحی در تکنولوژی آموزشی با استفاده از الگوهایی صورت می گیرد که همگی بر اساس نظریه عمومی سیتم ها تدوین یافته اند. یکی از این الگوها دارای چهار مرحله به نام های

·   اهداف

·    شرایط

·    منابع

·    بازده

می باشد؛ که هر یک از اجزا مختلفی تشکیل یافته اند. در هسته مرکزی این الگو عنصر فراگیر قرار دارد، که نشان دهنده توجه به علایق، استعدادها و دیگر مشخصات فراگیر به عنوان عنصر اصلی تعلیم و تربیت است.

نقش اهداف آموزشی:

مسلما در رابطه با لزوم تعیین و تدوین اهداف آموزشی دلایل زیادی را می توان مطرح نمود که در زیر به چند دلیل که دارای اولویت بیشتری هستند اشاره می کنیم:

1-      مشخص کردن اهداف، پیدا کردن مسیر و جهت حرکت را آسان تر می کند.

2-      نظری به اینکه تعیین و تدوین و یا اضافه کردن محتوی بدون توجه به اهداف جنبه علمی ندارد، بنابراین وجود اهداف آموزشی راهنمای بسیار خوبی برای این منظور به شمار می رود. 



ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©