تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

الکترونیکی شدن آموزش

نویسنده: مریم خسرویان پنجشنبه 17 اسفند 1391 دسته بندی : آموزشی ,
مقدمه
       همواره فناوری‌های نوینی به زندگی بشری وارد می‌شود که شیوه‌ی زندگی‌ او را تحت تاثیر قرار می‌دهند. کامپیوتر و اینترنت هم به عنوان دستاوردهای نوین بشری، تحول همه جانبه‌ای در زندگی افراد ایجاد کرده است. با ورود کامپیوتر به زندگی انسانها و گسترش شبکه اینترنت بسیاری از خدمات اجتماعی تحول یافته‌اند و در هر زمینه‌ای سعی بر این است که از رفت و آمدهای افراد کاسته و در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. در این میان آموزش هم تحت تأثیر قرار گرفته و از تعاملات مستقیم خود فاصله گرفته و به مجازی شدن نزدیک شده است، چنانچه کلاس درس، معلم،کتاب‌ها و منابع آموزشی و تخته سیاه در فضای مجازی وجود دارد و هر فراگیری در هر مکان، با هر سن و هر زبان می‌تواند از آنها بهره ببرد.
      
 
 
برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید...


        با توجه به سرعت ایجاد اطلاعات و تولید دانش، علاوه بر کیفیت یادگیری باید سرعت آن را هم در نظر گرفت. چه بسا، امروزه محدود شدن به منابع آموزش سنتی برابر با بی‌سوادی است.
آنچه که در استفاده از هر نوع فناوری باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که زیرساخت‌های فنی، اجتماعی و فرهنگی برای ورود آن آماده شود. این نکته دربارۀ آموزش الکترونیکی هم صدق می‌کند.
تفاوتی که در استفاده از تکنولوژی بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است، این است که كشورهای توسعه یافته همواره به فکر چگونگی استفاده از آن هستند و چون معمولاَ تولیدات خودشان است و از فرهنگشان برخاسته، تأثیر مثبت بر توسعۀ آنها می‌گذارد. در مقابل بعضی از تکنولوژی‌ها در کشورهای در حال توسعه گرچه با فرهنگ و هویت مکان جدید سازگار نیست، اما به اسم پیشرفت آنها را مجبور به سازش می‌کنند.
       به هر ترتیب این موضوع حتی در کشور ما به خوبی پذیرفته شده است که آموزش الکترونیکی یکی از چشم اندازهای تکنولوژی آموزشی در جهان امروز است و به دلیل گسترش روزافزون منابع آموزشی از ضروری‎ترین صنایع هر جامعه‌ای محسوب می‌شود.
تعریف آموزش الکترونیکی
      آموزش الکترونیکی بهره‌گیری از سیستم‌های الکترونیکی در آموزش است که با هدف صرفه‌جویی در وقت و هزینه، امکان یادگیری از راه دور و تسهیل آن را فراهم می کند، به نحوی که هر فردی از هر جای دنیا با هر سطح سواد، سن و سال، قشربندی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند تحت آموزش قرار گیرد. در آموزش مجازی از سیستم‌های الکترونیکی مانند کامپیوتر، اینترنت، دیسک‌های چند رسانه‌ای، نشریه‌ها و کتاب‌های الکترونیکی، خبرنامه‌های مجازی، سی‌دی‌ها و ماهواره استفاده می‌شود.
نام‌هایی مانند آموزش از راه دور‌، سیستم مدیریت آموزشی(LMS)، سیستم مدیریت محتوا(CMS) و ... هر یک جنبه های مختلفی از آموزش الکترونیکی را شامل می‌شوند.
       آموزش مجازی یا به عنوان مکمل کتاب و آموزش سنتی به کار می رود و یا به طور کلی جایگزین آموزش حضوری می‌شود. در این نوع آموزش، می‌توان علاوه بر كلیه امكاناتی كه یك استاد در نظر دارد در یك كلاس حضوری به كار ببرد را در اختیار استاد و فراگر قرار دهیم تا فرایند یاددهی و یادگیری به نحو عالی صورت پذیرد .
      از دستاوردهای ورود تکنولوژی به آموزش، تأسیس مدارس هوشمند است. مدرسۀ هوشمند، مدرسه‌ای فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می‌باشد و محتوای دروس‌، ارزشیابی و نظارت بر آنها به صورت الکترونیکی است.
تاریخچۀ آموزش الکترونیکی آموزش غیر حضوری، با آموزش مکاتبه‌ای در دهۀ اول قرن هجده میلادی آغاز شده، اما روشهای بهره‌گیری از آموزش غیرحضوری مبتنی بر فناوری، به قرن بیستم (تقریباَ دهه‌ی1960) برمی‌گردد. در واقع در سال 1921 با صدور مجوز اولین رادیوی آموزش دانشگاهی، اولین پایۀ آموزش الکترونیکی شکل گرفته است. از دهه1960 به بعد با تکامل و پیشرفت رسانه‌ها، تکنولوژی آموزش از راه دور هم تغییر کرد و سیستم الکترونیکی جای سیستم پستی را گرفت.
مقایسۀ آموزش الکترونیکی با آموزش سنتی در گذشته جهت آموزش از واژه Training به معنای آموزش‎دادن استفاده می شد، اما در عصر کنونی واژه Learning که به معنای آموزش‎گرفتن است به کار می رود. از کاربرد همین واژه‌ها می‌توان دریافت که در آموزش سنتی، چون آموزش دادن مطرح است نوعی تنبیه و اجبار به همراه دارد، در حالیکه آموزش‎گرفتن نوعی استقلال در یادگیری را یادآور می شود.
در رویکردآموزش سنتی تأکید بر رقابت، حفظ انبوهی از مطالب،آموزش استاندارد برای همه، مکان خاص و زمان مشخص برای آموزش، برقراری رابطۀ جاهل و عالم بودن بین استاد و فراگیر است، اما در رویکرد نوین آموزش، تأکید بر مشارکت گروهی، تولید و کاربرد دانش، آموزش متناسب با فراگیر و در هر مکان و زمان است.
 مزایا و معایب آموزش الکترونیکی
        این نوع آموزش با ویژگی‌های کاربرپسندی مانند یادگیری در هر زمان و مکانی،آموزش فردی در کنار یادگیری مشارکتی، یادگیری مبتنی بر نیاز، ایجاد امکان یادگیری مستقل و مبتنی بر علائق شخصی از امتیازات بالایی برخوردار است وگسترش روزافزونی پیدا کرده است.
      از دیگر مزایای بالقوه‎ای که می‎توان برای آموزش مجازی نام برد:
 کاهش هزینۀ آموزش(40 تا 60درصد)
 سهولت حضور در کلاس‎های آن لاین
 تنوع دروس
 زمان انتخاب دروس،تعیین زمان مناسب و کافی دسترسی به آموزش
 کاهش هزینۀ رفت وآمد و آلودگی‎های ناشی از آن
انعطاف‎پذیری زیاد آموزش الکترونیکی
 قابلیت تکرار مطالب در هرزمان و مکان
 دسترسی آسان دانش‌آموزان به منابع پژوهشی از طریق اینترنت
 امکان به اشتراک گذاشتن منابع آموزشی
 استفاده از امکانات چندرسانه‎ای در آموزش
 استفاده از معلمان واساتید با تجربه در همۀ مناطق
 دانشجو محور بودن
 تبادل بینابین مطالب با یکدیگر و مرور همزمان آنها
 مرور سریع مطالب
 افزایش یادگیری نسبت به آموزش سنتی
 تشویق دانش‌آموز برای خودآموزی مطالب، مطالعه و تحقیق
 تقسیم‌بندی دانش‌آموزان بر اساس استعداد و توانایی آن‌ها و ارایه متن درسی متناسب با آن
 امكان شناسایی قابلیت‌های دانش‌آموز نسبت به گروه و شكوفا کردن این استعدادها
 آموزش رودررو با معلم، با استفاده از امکانات Video Conference، كه امكان شكوفا شدن استعدادهای بالقوۀ دانشجویان را فراهم می‌كند.
       درست است که این نوع آموزش مزایای زیادی می تواند داشته باشد، اما ازدیاد محاسن، دلیل بر نداشتن معایب و موانع نیست. حتی اگر بدون برنامه‎ریزی درست از آن استفاده شود نه تنها مزیت و برتری به دنبال ندارد بلکه خسارات جبران‎ناپذیری هم به جا می‌گذارد.
ازجمله مشکلات و محدودیت‌های آموزش الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 لزوم وجود استانداردهای خاص برای ارزیابی و برنامه‌های‎آموزشی
 مسأله صدور و اعتبار گواهی‎نامه‌ها
 نیاز به برنامه‎های دقیق و متناسب با شرایط
 نیاز به ابزار و تجهیزات خاص
 عدم برابری در دسترسی به تکنولوژی‌های مورد نیاز
 عدم برابری دانش آموزان در دانش استفاده از کامپیوتر
 محدودیت‌های فنی
 مسائل مربوط به حق مؤلف منابع اطلاعاتی
 آموزش به زبان غیر بومی
 کنترل کمتر معلمان بر دانش‎آموزان
 کم بودن تعاملات مستقیم استاد و فراگیر 1، در نتیجه عدم فراگیری مهارت‌های اجتماعی2
 نیاز به زیر ساخت‎های فرهنگی ،اجتماعی و فنی و هزینۀ بالا در این جهت
 عدم امنیت اخلاقی در اینترنت
 تجربۀ كم در ارائۀ دروس به روش آموزش الكترونیكی
البته مشکلات ذکر شده، با برنامه‎ریزی‌های بلندمدت و کنترل شده، کاهش می‌یابند.
نتیجه گیری
       با مزایای بالقوه ذکر شده برای آموزش الکترونیکی، می‌توان به فایده و ضرورت آن پی برد، اما هر بالقوه‌ای برای به فعل رسیدن به شرایط خاصی احتیاج دارد و حتی عدم توجه به شرایط مذکور باعث نابود کردن مزایای بالقوه می‌شود. برای ورود این صنعت هم مانند دیگر صنایع و فناوری‌ها باید سه مرحلۀ ارزیابی سازگاری (قبل، حین و بعد از استفاده) صورت گیرد تا ورودی مورد نظر از بستر خود خارج نشود.
قبل از ورود: آیا با زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... جامعه سازگاری دارد؟ اگر توانستند آنرا سازگار کنند، می‌توانند در جهت توسعه از آن استفاده کنند.3
حین استفاده: بررسی پیشرفت ورودی، اینکه آیا همه چیز مطابق با برنامه‌های از پیش تعیین شده است یا خیر؟
بعد از استفاده: چه تأثیری به جا گذاشته؟آیا استفادۀ دوباره از آن لازم است؟
انجام این مراحل توسط متخصصین آموزش، رسیدن به توسعه را در همۀ ارکان جامعه نوید می‌دهد، در غیر این صورت طرحهای مورد نظر با شکست رو به رو می‌شوند.



برچسب ها : الکترونیکی شدن آموزش-فناوری های نوین-گسترش شبکه اینترنت-آموزش-مجازی شدن-فضای مجازی-کیفیت یادگیری-آموزش سنتی-آموزش الکترونیکی-سیستم های الکترونیکی-آموزش از راه دور-سیستم مدیریت آموزشی-آموزش مجازی-یادهی و یادگیری-مدارس هوشمند-مزایا و معایب آموزش الکترونیکی ,

ادامه مطلب ... نظرات :


نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©