تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

یادگیری بزرگسالان :ملكولم نولز

بیشتر كار مال كولم نولز را به عنوان یك نظریة آموزش از راه دور تلقی می‌كنند، چون شامل آن دسته از افراد بزرگسالی می‌شود كه از آموزش از راه دور بهره می‌برند. یادگیری بزرگسالان با چارچوبهایی سر و كار دارد كه برنامه‌هایی را برای آموزش آنها طراحی كرده است. کانون توجه نولز در نظریه‌اش متوجه جملة زیر است «رفتار بزرگسالی مرتبط به آینده بزرگسالان در درك خودشان به عنوان افراد هدایت شده و معطوف به خودشان است» (بروك فیلد[2] 1986 به نقل از نولز، 1990)

نولز (1990) دوره‌ای را به تنظیم نظریه‌ای یادگیری بزرگسالان اختصاص داده كه مبتنی بر پژوهش و تجارب فراگیران است.  از نظر وی خط مشی‌ها بزرگسالان شامل هفت عنصر است كه عبارتند از:

(1) تشكیل یك جو و محیط هدایت كننده برای یادگیری بزرگسال كه شامل محیطها‌ی فیزیكی و روانی اوست. محیط فیزیكی در واقع هدایت كنندة خوب بودن یادگیرنده بزرگسالان از لحاظ فیزیكی است و محیط روحی- روانی هم كه رابطه متقابل، مشاركتی، مبتنی بر اعتماد و انعطاف پذیر را فراهم می‌آورد.

(2) فراهم آوردن یك ساختار سازمانی برای یادگیری مشاركتی كه در بردارنده گروه­های برنامه‌ریزی است در واقع جایی كه یادگیرنده­ها بتوانند داده‌های ورودی مربوط به یادگیری محتوا و فعالیتهای مربوطه را فراهم آورند.

(3) تشخیص نیازهای یادگیری كه شامل اختلاف و تفاوت بین نیازهای احساس شده و نیازهای نسبت داده شده است.

(4) تنظیم رهنمودهایی برای یادگیری كه در بردارنده اهداف رفتاری و مجموع رفتارهایی است كه باید بدانها دست یافته شود. همچنین ارائه راهنمایی­هایی برای بهبود تواناییهاست.

(5) گسترش و رشد دادن طرح برای فعالیتهایی كه بتواند منابع و استراتژیهای مكمل اهداف رفتاری را بطور روشن مشخص و بیان كند.

(6) گسترش و رشد دادن طرح و برنامه‌ای كه موجب مشاهدة رفتارها در زمانی گردد كه آنها كامل می‌شوند.

(7) استفاده از ارزشیابی­های كمی و كیفی تا موجب تشخیص و شناخت مجدد نیازهای یادگیری گردد.

نظریة یادگیری بزرگسالان نولز چند ویژگی را پیشنهاد می‌كند كه مورد نیاز سیستمهای آموزش از راه دور‌اند و عبارتند از:

* تدارك محیط كلاسی مبتنی بر تلویزیون  كه افراد بزرگسال با بكارگیری آن بتوانند فرآیند آنچه را رخ می دهد ببیند نه تنها این كه آن را بشنوند.

* محیط فیزیولوژیكی باید باعث بالا رفتن شأن و منزلت و احترام افراد بزرگسال گردد.

* افراد بزرگسال باید حمایت و پشتیبانی شوند و در زمانی كه انتقادگری به عنوان بخشی از بحث‌ها و سخنرانیها مطرح می‌گردد، آنگاه ضرورت دارد كه نقشهای اصلی مشخص گردد و تغییرات و توضیحات به سمت شخص خاصی جهت نیابد در عوض تمركز و توجه به محتوا و ایده‌ها باشد.

* نقطه شروع دوره و بخشهای دوره باید مورد نیاز و مطابق با علائق فراگیران بزرگسال باشد.

* طرح‌ها و برنامه‌های دوره باید در بردارندة توصیفات دوره، اهداف رفتاری یادگیری، منابع و خطوط  زمانی[3] برای رخدادها و وقایع باشد.

* كلیت دهی به الگوهای خاص و ویژه در ارائه محتواها برای افراد بزرگسال بطور كلی بهتر جواب می‌دهد.

* بزرگسالان باید تشویق به یادگیری و مشاركت فعال شوند از قبیل استفاده از كارهای گروهی یا مطالعه‌های سیستمی.

 

                                                       نوشته شده توسط :مریم خسرویان



نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©