تبلیغات
تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی

تبلیغات

دوستان عزیز این مطالب توسط مدیر وبلاگ تهیه می شود شما می توانید در قسمت تماس با ما نظرات خود را بیان نمایید...

با تشکر آرزو حدادنیا

 

مقالات

تکنولوژی آموزشی و رسانه های آموزشی

پرینت    ارسال به دوستان

در این مقاله با نگاهی اجمالی به وظایف تکنولوژی آموزشی و نقش آن در فرایند یاددهی و یادگیری ، با بررسی انواع رسانه های آموزشی و دسته بندی آن جایگاه هر کدام از آنها را در پیشبرد اهداف تکنولوژی آموزشی بررسی می نماید. 

تکنولوژی آموزشی 

                        و 

                        رسانه های آموزشی

 

 

مقدمه

نگاهی اجمالی به تکنولوژی آموزشی: 

        داشتن دانش و برخورد سیستماتیكی 

        منابع، ابزارها و تكنیك های مختلف كه به منظور آسان سازی فعالیت های روزانه به كار گرفته می شود 

        كاربرد عملی دانش برای طراحی و اجرا با كمك منابع، ابزارها و روش های خاص تا بازدهی بیشتر را به دنبال داشته باشد . 

        علم چگونگی انجام ماهرانه كلیه فعالیت های آموزشی 

        روش منظم طراحی، اجرا و ارزشیابی از كل فرایند تدریس و یادگیری با بهره گیری از یافته های پژوهشی روانشناسی و علوم ارتباطات و به كار گیری تركیبی ار منابع انسانی و غیر انسانی به منظور یادگیری موثرتر، عمیق تر و پایدارتر 

        نظریه و عمل طراحی،توسعه،كاربرد، مدیریت و ارزشیابی فرایندها و منابع یادگیری 

 

اینترنت به عنوان تكنولوژی نوین

این نگاه از آن نظر حائز اهمیت است كه تكنولوژی اینترنت، یادگیری الكترونیكی جهانی را امكان پذیر ساخته است . 

اگرچه اینترنت پدیده ای است كه در سالهای اخیر گسترش یافته است اما سر آغاز شكل گیری آن را باید پس از سال 1960 (م) دانست كه اساساٌ به وسیله ”آرپانت“ توسط دپارتمان وزارت دفاع ایالت متحده آمریكا به منظور ایجاد ارتباط و تلفیق با دانشگاهها و تسهیلات تحقیقاتی شكل گرفته است . 

به عبارت دیگر در آغاز ”آرپانت“ اساسا برای تحقیق و توسعه تكنولوژی ارتباطات و همچنین حفظ اطلاعات در برابر حملات احتمالی، مورد استفاده قرار می گرفت. در سالهای 1970 تا 1980 (م)، شبكه ها بیشتر برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گرفت. 

در سال 1989 (م) شبكه هایی كه برای كاربرد نظامی مورد استفاده قرار می گرفتند برچیده شد و ”بنیاد علوم ملی آمریكا“ جایگزین آن شد.

 این جابه جایی چشمگیر باعث شد تا اینترنت نه تنها در زمینه های نظامی بلكه در زمینه های دیگر به خدمت گرفته شود. جایگزینی بنیاد علوم ملی آمریكا به جای دپارتمان وزارت دفاع آمریكا باعث شد تا شبكه ها به عنوان ابزار نوینی در زمینه های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، ارتباطی و فرهنگی به خدمت گرفته شوند.

 با این حال رشد قابل ملاحظه اینترنت از سال 1990(م) آغاز شده و تاكنون روز به روز به روند گسترش آن افزوده شده است تا آنجا كه امروزه اینترنت به عنوان بزرگترین تكنولوژی ارتباط شبكه ای و اطلاعاتی درجهان مطرح است. 

اینترنت باعث شده است تا فراگیران در معرض حجم گسترده ای از اطلاعات قرارگیرند . 

ویژگی اصلی و اساسی یادگیری الكترونیكی، ورای دسترسی آسان به اطلاعات، ویژگیهای ارتباطی و تعاملی آن است . 

مشكل اصلی یادگیری الكترونیكی، دسترسی به اطلاعات نیست : 

آنچه در حال حاضر نیاز است و یادگیری الكترونیكی به ما ارائه می كند روشهایی بهتر برای پردازش، معنا بخشی به اطلاعات و خلق مجدد آنهاست. 

تكنولوژی اینترنت و تعامل

تكنولوژی اینترنت روشهای تدریس و یادگیری سنتی را متحول كرده و در تكمیل و توسعه آن نقش بسزایی داشته است. 

چنانچه بپذیریم كه تعامل نقش اساسی و مهمی در فرایند تدریس و یادگیری دارد، تكنولوژی های نوظهور تعاملات گسترده ار را جهت دسترسی به اطلاعات وسیع و نیز برقراری انواع ارتباط فراهم می سازد. امكانی كه در فرایند یادگیری سنتی به صورت بسیار محدود و ناچیزی وجود داشته است. 

نقش تكنولوژی( های) نوین در آموزش

        بهبود فرایند یاددهی- یادگیری 

        كاهش زمان یادگیری 

        افزایش كیفیت یادگیری 

        فراهم ساختن آموزش مستمر

        ایجاد فرصت های آموزشی برابر 

        انعطاف پذیری در ابزار و امكانات آموزشی 

        افزایش میزان تسلط بر آموخته ها 

        ایجاد تعامل بیشتر دانش آموزان با محتوای درس 

        دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی گوناگون 

        تربیت دانش آموزان برای زندگی در عصر اطلاعات 

        برداشته شدن دیوارها بین مدارس و دنیای خارج 

        افزایش مشاركت دانش آموزان در فرایند یادگیری و آموزش 

        افزایش كارایی معلمان به جهت افزایش كیفیت آموزش

        فراهم ساختن امكان تولید آسان محتوا توسط معلم و دانش آموزان

        افزایش استدلال دانش آموزان به جهت استفاده از روشهای خود آموزی 

 

فرصت های مبتنی بر تكنولوژی در آموزش

        تربیت نیروی انسانی كارآمد و ماهر 

        كمك همه جانبه به امر كیفیت بخشی آموزش

        دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی 

        برقراری تعامل

        كاهش هزینه های آموزشی

        روزآمد نمودن سیستم اداری و نظام آموزشی 

تهدیدهای مبتنی بر تكنولوژی در آموزش

        عدم وجود بسترهای فنی مناسب 

        عدم وجود بسترهای اجتماعی و فرهنگی مناسب 

        افزایش شكاف طبقاتی 

        دسترسی آسان به منابعی كه با ارزشها و هنجارهای جوامع مغایر است 

        عدم همراهی معلمان با برنامه ها 

        سوء استفاده سارقان اطلاعاتی و هكرها

        عادت كردن بیش ار حد كاربران به بازیهای رایانه ای 

 

نمونه ههایی از برنامه های بهره گیری از تكنولوژی در آموزش

كشورهای:

استرالیا

آمریكا

هند

ایران 

 

اهداف و خط مشی ها استرالیا

هدف اصلی سیاست گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این كشور ایجاد یك سیستم آموزشی در آن، دانش آموزان به عنوان استفاده كنندگان  مطمئن، خلاق و كارا در استفاده از فناوری جدید، از مدرسه فارغ التحصیل شوند. این فناوری جدید شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات و درك تاثیر این فناوری بر جامعه است. لذا برنامه ای با اهداف دراز مدت 2000-20001 را مطرح كرده است. 

اهداف و خط مشی ها آمریكا

به طور كلی نقطه عطف در خطی مشی ملی در ارتباط با فناوری اطلاعات در مدارس آمریكا به سال 1996 بر می گردد كه در نتیجه فرمان ”كلینتون“، اولین برنامه ریزی ملی فناوری     آموزشی(تكنولوژی آموزشی) با عنوان“آماده كردن دانش آموزان برای قرن21 ”انجام شد.

 در این هدف كلی به دسترسی كلیه معلمان و دانش آموزان به رایانه و شاهراه های اطلاعاتی و تلفیق فناوری اطلاعات در برنامه درسی تاكید شده است. 

اهداف و خط مشی ها هند

استراژی كلان كشور هند، تبدیل این كشور به یك قدرت مطرح در فناوری اطلاعات تا سال 2008 است. در راستای این استراتژی كلان شورای ملی پژوهش و فناوری آموزش و پرورش در نوامبر 2000 چارچوبی كلی برای تغییر برنامه آموزش ملی هند در مدارس با اهداف ایجاد چارچوبی جهت افزایش فرصت های آموزشی در محیط های الكترونیكی، دستیابی به منابع آموزشی دنیا و توسعه حرفه ای معلمان ارائه كرد. 

اهداف و خط مشی ها ایران

هدف كلی ایران فراهم آوردن محیط یاددهی – یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه و در نظام آموزش و پرورش به گونه ای است كه در آن كلیه دانش آموزان با پرورش خلاقیت و تفكر نقادانه توانایی كسب دانش و مهاترت های مورد نیاز برای رسیدن به آرمان های شخصی، تحقق هدف های آموزش و پرورش و مشاركت فعال در جامعه مبتنی بر دانش و اطلاعات را داشته باشند. 

طرح های ابتكاری و نوآوری ها استرالیا

        شبكه آموزش استرالیا كه یك مركز خدماتی است كه هدف آن حمایت و ترویج مزیت های اینترنت برای یادگیری آموزش و تربیت در استرالیا است.

        پایگاه داده ها برای آموزش و تربیت فنی و حرفه ای. 

        آموزش بین المللی و شبكه منابع كه یك شبكه آموزشی از راه دور است . 

طرح های ابتكاری و نوآوری ها آمریكا

        طرح مدارس متوسطه مجازی 

        طرح كلاس درس هوشمند 

        زیر ساخت های ملی اطلاعاتی 

طرح های ابتكاری و نوآوری ها هند

        طرح مطالعات و سواد رایانه ای 

        طرح فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس 

        برنامه ”هد استارت“ 

        طرح“ویدییاوهینی“ 

        مراكز یادگیری ارتباطات توسط موسسه ”عظیم پریمجی“ 

        طرح مدارس هوشمند كه مهمترین طرح كشور هند در زمینه فناوری اطلاعات بوده است . 

طرح های ابتكاری و نوآوری ها ایران

        پروژه مدارس هوشمند 

        شبكه آموزشی رشد 

        تجهیز مدارس و مراكز به آزمایشگاه رایانه و اتصال به شبكه 

        پروژه اتوبوس اینترنتی 

        طرح مدارس از راه دور 

رسانه های نوشتاری

        كتاب

        مجله 

        روزنامه 

 

رسانه های دیداری ترسیمی

        انواع نمودارها

        چارتها

        كاریكاتورها

        پوستر

        نقشه 

 



نظرسنجی

شما تا چه اندازه از رشته تکنولوژی آموزشی اطلاع دارید؟


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

این وبلاگ به منظور معرفی رشته تکنولوژی آموزشی و با هدف توسعه ی این رشته مفید توسط دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ایجاد شده است .



تبلیغات
.CopyRight © 2010 - 2011 edutechnology Group , All Rights Reserved ©